Alweer bijna 3 weken in Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Christel Meijel - WaarBenJij.nu Alweer bijna 3 weken in Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Christel Meijel - WaarBenJij.nu

Alweer bijna 3 weken in Aarhus

Blijf op de hoogte en volg Christel

30 Maart 2014 | Denemarken, Århus

De tijd vliegt echt voorbij, ik zit hier nu alweer bijna 3 weken en ik begin al gewend te raken aan de Deense cultuur. Zo ben ik erachter gekomen dat Denen heel erg gereserveerde mensen zijn en het heel raar vinden als een vreemde hun bijvoorbeeld aanspreekt. Dit hebben ze liever niet. Het enige moment dat ze los zijn is als ze iets te diep in het glas hebben gekeken, en geloof me dat gebeurt hier elk weekend. Toen ik voor de eerste keer uitging hier (we waren pas om 12 uur vertrokken, volgens deense begrippen al veel te laat) was iedereen al lazarus. Hier gaan ze namelijk al om 8 uur naar de kroeg om te drinken en zijn ze om 12 uur dus al ver heen.

Ik zit echt op een toffe stageplek. De stage is midden in het centrum en heeft veel connecties met de concerthallen in de stad. Dus qua bezoeken van een concert is er via stage altijd we iets te regelen, dat vind ik leuk :) Het is op stage wel raar dat je op een plek zit waar iedereen een eerste taal spreekt die je niet verstaat. Ze kunnen allemaal perfect engels dus dat is geen enkel probleem maar dat was wel raar in het begin.
Wat ik zelf een van de leukste dingen van de stad vindt is dat hier ontzettend veel (internationale)studenten wonen, hierdoor leeft het hier echt. Je ziet bijna alleen maar jonge bevolking op de straat. Het is ook de jongste stad van Denemarken. Doordat er dus zoveel studenten wonen worden ook ontzettend veel activiteiten hierop gericht. Wat ik wel nog raar vindt is dat ondanks het grote aantal internationale studenten dat hier woont toch alles staat aangegeven in het Deens. Alle verpakkingen en informatieborden staan dus gewoon aangegeven in het Deens...dat kan soms nog wel eens lastig zijn.

Aarhus zelf is echt een ontzettend leuke stad. De stad is een stuk groter dan ik had verwacht. Met agglomeratie wonen er zon 1.2 miljoen mensen hier en de stad heeft zelfs een pretpark. O en er zijn zo'n 8 H&M's en 3 Monki winkels en 2 tigers en nog een paar andere ontzettend mooie deense winkels. Dus ik kan mijn plezier wel op hier. Ze hebben ook heel veel 2e hands winkels, daar zijn de denen blijkbaar dol op en dus ook een keer in de maand grote 2e hands markten.
Gisteren ben ik met 2 meiden van mijn dorm naar een grote merken outlet geweest waar bekende merken werden verkocht met 80% korting en het leukste van alles was dat er ook kleine hebbedingetjes gratis werden uitgedeeld. 'S avonds kwamen Julie en Nanna en hebben we met de hele dorm Indiaas gegeten. De jongen uit India had speciaal voor ons gekookt, daarna hebben we ouderwets met zijn allen een paar leuke spellen gespeeld. Donderdag heb ik met een paar deense meiden sushi gemaakt! Ik heb de sushi geprobeerd maar vond er nog steeds niks aan, rauwe vis....Voor de rest is het dus heel aangenaam hier. We koken in de studenten dorm vaak samen (of er wordt voor je gekookt :)) en omdat er zoveel internationale mensen wonen staat er iedere keer een ander gerecht op tafel (deens, italiaans, indiaas, mexicaan, koreaans etc). De komende weken gaan waarschijnlijk druk worden op stage. Het festival is namelijk al begin mei, we hebben dus nog 4 weken om dingen te regelen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christel

Een reisgrage meid die niet genoeg plekken op de wereld kan ontdekken.

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 11714

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 20 Mei 2015

Bachelor thesis Canada

10 Maart 2014 - 06 Juli 2014

Denemarken, Aarhus

21 December 2013 - 06 Januari 2014

China

24 December 2012 - 07 Januari 2013

AMERIKA 2012/2013

Landen bezocht: