Aangekomen in Pingyao - Reisverslag uit Datong, China van Christel Meijel - WaarBenJij.nu Aangekomen in Pingyao - Reisverslag uit Datong, China van Christel Meijel - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Pingyao

Blijf op de hoogte en volg Christel

28 December 2013 | China, Datong

Vanochtend vroeg zijn we met de trein aangekomen in Pingyao. Wikipedia omschrijft deze stad als volgt:

Pingyao is de best omwalde stad van China. De stad telt 40.000 inwoners. Pingyao is een bijzonder goed bewaard gebleven traditionele Han-stad. Om de stad ligt een compleet intacte stadswal uit de Ming dynastie (6 km lang). De oude tempels of huizen binnen de stad geven je een unieke blik op de architectuur en stadsplanning in het oude Keizerrijk China.
Dat klinkt al veelbelovend en naar onze mening is het dat ook zeker.

Na onze laatste verslag hebben we nog 2 dagen doorgebracht in Datong. Op de tweede dag zijn we na een heerlijk uitgebreid ontbijt opgehaald door onze gids en gebracht naar het Xuankong Monastery (hangende klooster) en de Yangtzou grotten.

Onze gids gaf ons gedurende de anderhalf durende trip uitgebreid informatie over de omgeving met chinese opera muziek op de achtergrond. Om bij het klooster te komen, moesten we een bergpas passeren waar iedere dag duizende vrachtwagens overheen rijden voor kolen transport. Het klooster opzich was ontzettend indrukwekkend! Het is op palen tegen de bergwand gebouwd om zich zo te beschermen tegen eventuele overstromingen toendertijd. Buiten het feit dat we het vanaf de grond af konden zien, hebben we ook nog de mogelijkheid gehad om naar boven te klimmen en door het klooster heen te lopen. De kleuren waren zo helder en het hout was met zorg bewerkt, dat resulteerde in mooie en ingewikkelde vormen. Vanaf het klooster hadden we uitzicht over het dal en de bevroren waterval. Adembenemend!

Vanuit het hangende klooster zijn we doorgereden de Yangtzou grotten dat vergelijkbaar is met Jeruzalem maar dan voor boedisten. Onderweg kwamen we langs het platteland van Datong, hier zagen we hoe mensen onder zeer barre omstandigheden werkten en leefden. Hier zag je heel goed het verschil tussen het Nederlands en Chinees platteland.

Het park waar de Yangtzou grotten lagen was zeer groot en vrij nieuw. Ook best wel chinees toeristisch. In de grotten waren meters brede / lange boeddhas uitgekerft. Tientallen grotten met verschillende boeddhas waren nog helemaal intakt. Aan het eind van het park stond de grootste van ze allemaal, zie foto.

Aan het eind van de dag hebben we rustig aan gedaan en een poging gewaagd om naar een chineese sauna te gaan. Dit was best wel traumatiserend. Denk aan bazige en naakte chinezen die je lichaam volledig scrubben voordat je de sauna in mag. En kleren/ondergoed zijn absoluut niet getolereerd. En daar stonden wij dan als twee preutse westerse meisjes tussen de zeer nieuwsgierige chinezen, wat een feest (no pictures please). Na deze vooral niet ontspannend hadden we besloten om de dag op een rustige manier af te sluiten (Lees: slapen).

De volgende dag moesten we al om 12 uur uitchecken en toen hebben we de tassen achtergelaten in het hotel om vervolgens boodschappen te doen in de chinese supermarkt. Wat was dat leuk! Ze verkopen hier echt alles, denk aan: chips, chocolade, cavias, longen, harten, mini bananen, vissen, krabben en pantoffels. Na deze kleine supermarkt cultuurshock (wat verkopen nederlandse supermarkten toch weinig in verhouding) hebben we 7 UUR lang in ons hotel zitten te theeleuten en de hele tijd sudoku gespeeld (de theepot bleef maar bijgevuld worden, voorlopig voor ons dus geen thee meer). Om kwart over 11 hadden we de trein richting Pingyao. Tot onze grote verbazing sliepen we in een soft sleeper (1e klas) met 2 andere Chineeze chinezen. Alsof we niet al genoeg verwend waren geweest na al die sauna ervaringen.

Na 6 uur treinen kwamen we aan in Pingyao, waar we meteen werden besprongen door hypere chinezen die voor de eerste keer in hun leven een Pauline en Christel hebben gezien (no pictures please only signatures)
We werden opgehaald door een chinees op stand by die even wakker moest worden. Ook een keer leuk voor de verandering. We slapen in het TYK hotel dat midden in de grote straat van Pingyao ligt, alsof dat nog niet genoeg is hebben we ook nog eens een masterlijke kamer met een bed van 3 meter breed en een zacht mastras, dit overleven we wel hier. Na onze dagelijkse fotosessie met een diverse chinezen zijn we de stad gaan verkennen. Er is niet veel te verkennen maar wat er te zien is is wel erg mooi, het centrum staat niet voor niets op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
Morgen brengen we een bezoekje aan het Zhangbi Caste (weer eens wat anders dan al die tempels). In de avond hebben we de trein naar de stad van het terracottaleger, Xi an.
We houden jullie op de hoogte van onze verdere reisavonturen!

Zaijian (of doei voor de nederlanders onder ons)

P.s. Lucien vanavond staat er ezel of cavia op het menu (of gewoon een bakje chinese rijst)

• 28 December 2013 - 12:26

Anita:

Hallo dames,
    Wat heb ik moeten lachen met jullie reisverslag. Zijn jullie alle aandacht en Chinese gebruiken nog niet beu?
    Ik vind het heerlijk om jullie verslagen te lezen, zo krijg je "thuis"ook een redelijk goed gevoel van wat jullie allemaal meemaken. Prachtige foto's gemaakt, zo worden wij jaloers op wat jullie allemaal zien.
    Is het trouwens gelukt met je pinpas Christel?

groetjes vanuit een druilerig Klimmen.

• 28 December 2013 - 15:49

Gaston, Karin, Maud En Jeroen:

Hallo Christel en Pauline, leuk om al deze verhalen te lezen! Wij wensen jullie veel plezier en alle goeds alvast voor 2014 daar in China.