De gulden tips voor Denemarken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Christel Meijel - WaarBenJij.nu De gulden tips voor Denemarken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Christel Meijel - WaarBenJij.nu

De gulden tips voor Denemarken

Blijf op de hoogte en volg Christel

24 Mei 2014 | Denemarken, Århus

Omdat ik al zolang geen verslag meer heb geplaats werd het weer tijd voor een kleine update.
Ik zit nu alweer bijna 3 maanden in Denemarken, en de tijd vliegt echt ontzettend snel voorbij. Over 2 weken zal ik ook weer een paar dagen in Nederland zijn om een bezoekje te brengen aan Pinkpop!

Ik voel me echt al ingeburgerd in Denemarken en het eigen ritme hier is er al duidelijk. Omdat ik stage loop bij een deense organisatie heb ik het geluk dat ik veelal met Denen samenwerk en hierdoor dus ook de cultuur goed leer kennen. Naast mijn Deense vrienden heb ik ook al een hoop internationale mensen leer kennen, laat ik het zo stellen een dag hier is nooit saai.
Tijdens de Easter break ben ik een paar dagen naar Kopenhagen gegaan. De meeste studenten hadden de hele week vakantie, het was daarom erg rustig in het Skjoldhoej college. Ik had ondanks dat het nog maar een week duurde voor SPOT toch vrij van donderdag tot maandag en besloot deze dan ook op te vullen met een klein tripje naar sealand, Kopenhagen. Ik vond het echt heerlijk om heel even de stad uit te zijn en een nieuwe stad te verkennen. Op mijn reis heen kwam ik een meisje tegen die van Kopenhagen was en graag wat tips met me wilde delen, vond ik geen probleem natuurlijk. Toen ik aankwam in mijn hostel bleek dat ik hetzelfde hostel had geboekt als een van mijn internationale Social Work studenten, ontzettend leuk! We zijn ’s avonds samen dan ook wat gaan eten. Ik vond Kopenhagen echt een ontzettend leuke stad, het is een compacte stad die makkelijk met de benenwagen of op de fiets te verkennen is. Het weer was toendertijd ook super goed, hierdoor heb ik de helft van de tijd in een van de parken die Kopenhagen rijk is gelegen. Een ding heb ik wel geleerd in Denemarken, wanneer het weer hier goed is moet je er misbruik van maken, het kan zo omslaan.
Na mijn terugkomst in Aarhus gingen we weer aan de slag voor SPOT. Met nog maar een week te gaan kwam het nu wel erg dichtbij, dit was ook wel te merken op kantoor. Het SPOT team was opeens verdubbeld, mensen liepen gestrest rond en er liepen constant mensen in en uit.

3 weekenden terug was het SPOT festival, dat betekende van maandag tot zondag werken en van donderdag tot zaterdag bijna elke dag van 10 uur ‘s morgens tot 3 uur ‘s avonds gewerkt. Dit mocht de pret niet bederven, want het festival zelf was echt geweldig! De sfeer die er hing was super, de bands waren ontzettend goed en de mensen waarmee ik moest werken wisten precies wat ze moesten doen. Ik heb me geen moment verveeld en van elke minuut die ik moest werken genoten. Ik had het geluk dat ik in een van de gebouwen werkte waar een aantal goede bands speelde, hierdoor had ik heel af en toe de tijd om even snel te gaan luisteren en wat was ik hier blij mee. Voordat ik naar Denemarken kwam wist ik niet veel meer Nordic bands op te noemen dan Alphabeat en The Asteroids Galaxy Tour. Nu weet ik wel beter, want geloof me Scandinavië zit echt vol met talentvolle bands. Helaas geen dagje rust na een enoverend weekend, maar maandag gewoon weer aan het werk.

Omdat ik steeds meer van de deense gebruiken begin te leren begrijpen heb ik een kort lijstje samengesteld voor mensen die van plan zijn om naar Denemarken af te reizen, op deze manier komen jullie niet voor verassingen te staan. Hieronder dus een aantal survival tips:
- Draag een leren jacket, het liefst in het zwart. This way you will blend in.
- Ga geen dikke hamburger bij de Mc donalds halen, denen zijn ontzettend gezonden mensen en zul je hier dus niet snel aantreffen
-Ze zijn hier niet vies van een drankje, en beginnen soms al met drinken om 4 uur in de zogenaamde friday bars (ook internationale studenten natuurlijk)
- Ze geven hier graag wat meer geld uit aan kwaliteitsproducten. In de supermarkt tref je veelal organic groenten en fruit aan, let hiet dus niet op de kleintjes
- Denen in het algemeen zijn ontzettend fashionable en zien er ontzettend goed uit (probeer dus niet teveel te staren in het begin)
- Ondanks dat Aarhus een internationale stad is en bijna elke deen vloeiend engels spreekt staat alle informatie op producten alleen in de scandinavische talen omschreven, een beetje kennis hebben van scandinavische taal kan dus handig zijn.
- In denemarken hebben ze hun eigen Justin Bieber in de vorm van Christopher, zoek van tevoren een aantal van zijn nummers op zodat je hier lekker mee kan bleren.
- Ze zijn ingesteld op koud weer en een standaard wardrobe bestaat dan ook al snel uit voornamelijk truien, kom dus niet als een optimistische Hollander aanzetten met uber zomerse kleren.

Tot dusver mijn tips voor Denemarken. Zie de fotoos voor een kleine sfeerimpressie.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christel

Een reisgrage meid die niet genoeg plekken op de wereld kan ontdekken.

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 11668

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 20 Mei 2015

Bachelor thesis Canada

10 Maart 2014 - 06 Juli 2014

Denemarken, Aarhus

21 December 2013 - 06 Januari 2014

China

24 December 2012 - 07 Januari 2013

AMERIKA 2012/2013

Landen bezocht: